Terug naar overzicht
Mantelzorgers krijgen training in verpleegkundige handelingen

Het gebeurt helaas steeds vaker: de patiënt krijgt vlak voor ontslag te horen dat thuiszorg niet direct beschikbaar is. Snel geeft een verpleegkundige uitleg mee aan de naaste. Daar sta je dan thuis: hoe ging het ook alweer? Om mantelzorgers hierbij te helpen zijn Janneke van der Schoor en Wiki Weenk, verpleegkundigen van de kliniek gastro-enterologische chirurgie en oncologie, de Mantelzorg Academie gestart.

Noodzaak 

Verpleegkundigen op de gastro-enterologische oncologie kliniek leiden mantelzorgers op in laag-complexe, verpleegkundige handelingen. ‘Op onze kliniek ondergaan veel patiënten oncologische operaties aan de maag of darmen. Na zo’n operatie is thuis meestal nog mantelzorg nodig om bijvoorbeeld sondes te spoelen of tromboseprikken te zetten. Helaas zien we dat thuiszorg er niet direct kan zijn en dat mantelzorgers een rustige uitleg nodig hebben. Om daarin te ondersteunen hebben we de mantelzorg academie opgericht’, licht Janneke toe. 

Niet meteen op naaste oefenen 

‘Bij onze academie krijgen mantelzorgers uitleg over de zorg en kunnen ze in een aparte ruimte ongestoord oefenen met verpleegkundige handelingen’, verklaart Janneke. Ze vertelt dat de mantelzorgers onder andere oefenen met prikken. ‘Het voordeel is dat je niet meteen prikt in een patiënt, die vaak een bekende is, maar dat je rustig kunt oefenen op een oefenkussen.’ 

Hart luchten

Een ander voordeel voor mantelzorgers is dat ze alle vragen kunnen stellen aan de verpleegkundige. Vaak is het ‘Waarom’ een belangrijke vraag die normaal onbeantwoord blijft, vertelt Wiki. ‘We krijgen bijvoorbeeld vaak vragen als ‘Waarom moet mijn moeder sondevoeding krijgen als ze wel eet?’ Daarnaast kunnen ze tijdens deze momenten hun hart luchten, want mantelzorg wordt vaak als zwaar ervaren. Tijdens de uitleg-momenten is hier uitgebreid tijd en ruimte voor.’. 

Geen vreemde in huis 

Wiki vertelt dat patiënten meestal positief reageren om een eigen mantelzorger aan te stellen in plaats van thuiszorg te ontvangen. Zo is de patiënt minder gebonden aan thuiszorg, dat vaak met vaste tijdstippen werkt. Ook is er geen vreemde in huis en kan juist een bekende of naaste helpen. 

Beroordelen per situatie

De patiënt en mantelzorger maken altijd zelf de keuze om nazorg zelf te regelen of thuiszorg in te schakelen. Naast de keus vanuit de patiënt en mantelzorger, kijkt ook de verpleegkundige of de situatie geschikt is. ‘De handelingen zelf zijn laag complex en daar kan bijna niets aan mis gaan’, legt Janneke uit. ‘Desondanks vraagt iedere situatie om een eigen benadering. Is een mantelzorger in staat om dit te leren? Hoe veel komt er al op het bord van een mantelzorger? Dit schatten we per patiënt en mantelzorger zorgvuldig in.’  

Ontlasten van thuiszorg en minder bedden nodig 

‘Thuiszorg wordt overvraagd en dankzij deze oplossing is thuiszorg niet of minder nodig. Daarbij kunnen patiënten wel naar huis, ook als thuiszorg nog niet langs kan komen’, licht Janneke toe. Ook bespaart de inzet van mantelzorgers ziekenhuisbedden. ‘Soms liep het op tot drie dagen; dat iemand wel naar huis kon, maar dit niet mogelijk was door tekorten bij thuiszorg’, vertelt Wiki. Ook vertelt ze dat de kliniek veel telefoontjes ontving met vragen van mantelzorgers, omdat er te weinig tijd was voor goede uitleg over de handelingen.  

Altijd bereikbaar 

Naast de uitgebreide training tijdens de opname, zijn de verpleegkundigen bij de gastro-enterologische oncologie kliniek altijd (24/7) bereikbaar voor vragen. Ook hebben mantelzorgers de mogelijkheid om een foto op te sturen, zodat ze niet langs hoeven te komen. Mantelzorgers ontvangen een Mantelzorg Academie-visitekaart waarop de benodigde contactinformatie staat.  

Lotgenoten 

In de toekomst hopen de verpleegkundigen van de academie ook groepslessen te kunnen aanbieden. ‘De voornaamste reden is dat mantelzorgers bij elkaar kunnen ventileren en als lotgenoten elkaar beter begrijpen. We merken nu al dat de mantelzorgers het heel waardevol vinden om hun verhaal te delen en we geloven dat dit gevoel in een groep alleen maar wordt versterkt,’ concludeert Janneke. 

Bron: Erasmus MC

De business partners van KenniZ

Vegro logo 2021

LOGOSOVIB 1

Schermafbeelding 2020 04 23 om 15.55.22

Schermafbeelding 2020 04 23 om 15.59.33 copy

 

Schermafbeelding 2020 04 23 om 15.58.54

Portalise logo blauw staand met icoon en payoff

230511Rabobank Woordmerk Beeldmerk Signoff Gestapeld RGB

Logo Vitadent